LOWERNE
      Poul Low Møller    Anne Low Kildeager    Nana Low Kildeager

HAVE  REJSER  PROJEKTER  MODELBYGGERI  HISTORIE

SLÆGT TEGNEFILM TEKSTILKUNST DESIGN

NYHEDER

Interessen for Kina og specielt Suzhou begyndte i 2005, hvor jeg (Poul) var ansat i Rambøll og var med på et projekt for Grundfos, der skulle bygge ny fabrik i Suzhou Industrial Park også kaldet SIP. En af gangene havde jeg Anne med derud og da hun blev så bidt af det tog vi den næste gang både vores Nana og Annes forældre med. Senere har vi flere gange rejst til Kina sammen og de sidste par år har vi udvidet rejsegruppen med min bror og svigerinde, Hans-Henrik og Janne, som nu også er blevet "bidt af en gal kineser".

SIP er et område på størrelse med Amager, som i løbet af blot 10 år fra 1994 blev byggemodnet med såvel trafikal som forsyningsmæssig infrastruktur og gjort klar til bebyggelse for såvel industri som boliger. En utænkelig tanke i Danmark, hvor man i "gnallingen" Ørestaden ikke har villet etablere den tilstrækkelige infrastruktur, før der var interessenter nok, der ville bygge.

I dag (2012) er området fuldt udbygget med et indbyggertal på ca. 1,5 mio. mennesker, en mængde internationale industrivirksomheder, hospitaler, indkøbscentre og skoler, heriblandt en international skole med 2.500 elever.

Vi nåede gennem de sidste 7 år, at opleve en by i rivende udvikling, hvor vesterlændingene var så få, at man kunne være af sted i uger uden at støde på nogen "langnæser" og hvor det stadig var muligt at gå uforstyrret i byens velkendte haver og nyde den sjælelige fred til i dag, hvor turismen for alvor har taget fat, flokke af turister følger guidens fane medens dennes råben på alverdens sprog bryder al stilhed, forstærket af mikrofon og højtaler.

Fra at være det jeg kaldte "en lille flække 100 km vest for Shanghai med 1,5 mio. mennesker" for dem, som aldrig havde hørt om Suzhou er byen i dag en storby med over 4 mio. mennesker i den indre by og 10 mio. indbyggere i det, der svarer til vores Storkøbenhavn.

Kontrasten i udviklingen mellem provinsbyen Suzhou og hovedstaden København taler også sit tydelige sprog, når man ser på Metro-byggerierne i de to byer. Hvor det tog ca. 10 år fra planlægning til de først tog kørte på den første linje i København med sine 22 stationer og yderligere 16 år inden de næste 16 stationer er færdige, har det i Suzhou taget ca. 5 år at etablere den første linje på 24 stationer og næste etape (ud af planlagte 4) med 22 stationer er allerede i gang og forventes at blive indviet i juni 2014 medens hele det planlagte metrosystem forventes udbygget inden udgangen af 2016 omfattende 112 stationer på en samlet strækning af ca. 125 km.

Det er meget sigende, at når man spøgefuldt sige, at hvor danskerne ruller et motorvejsspor ud ad gangen og tyskerne en hel køreretning ad gangen, bygger kineserne hele strækning på tværs. Eller måske ser kineserne mere på den samlede samfundsøkonomi, hvor også transporttiderne regnes med i den samlede økonomi?

Noget af det som Suzhou er mest kendt for er sine kanaler og haver, der bl.a. er optaget som verdens kulturarv. Marco Polo kaldte byen for Østens Venedig på grund af de mange kanaler.

Se billeder og indtryk fra Suzhou by i 2005

Billeder og indtryk fra Suzhous kanaler i 2005

Billeder og indtryk fra Suzhous haver i 2005

Billeder og indtryk fra Tiger Hill i 2005

Shangtang kanalen, der løber mellem Suzhou og Tiger Hill. Den skæve pagode på Tiger Hill anes i baggrunden

 
SUZHOU
For ris, ros, kommentarer m.v.
kontakt:  poullowmoller@gmail.com
KINA

Beijing

Chengdu

Hanzhou

Shanghai

Suzhou
Guangfu
Tongli
Luzhi
Mudu
West Hill øen ved Suzhou

Transport

Tips til rejsen